Elina Mustonen

 

 

Elina Mustonen

Elina Mustonen har gjort en framgångsrik karriär som cembalist och som pedagog. Hon har framträtt som solist och kammarmusiker runt om i Europa och i USA med musiker såsomWieland Kuijken, Ton Koopman, Laurence Dreyfus, Reinhard Goebel and Masaaki Suzuki. Honhar gjort flertalet skivinspelningar bl.a. av J.S. Bachs totala produktion för cembalo.Till hennes repertoar hör förutom barockmusik även Manuel de Fallas, Françis Poulenc’s ja Bohuslav Martinus cembalokonserter.Elina Mustonen har ofta uruppfört nyare musik för cembalo bl.a. Eero Hämeenniemis, Harri Vuoris, Olli Mustonens och Peter Machajdiks musik, av vilka en del av verken tillägnats henne.

Mustonen har utvidgat sitt arbete till att omfatta även teaterkonst och hon har varit med om att skapa flera tvärkonstnärliga produktioner bl.a. ”Man känner fågeln på sången”, som bygger på Nobelpristagaren José Saramagos roman ”Baltasar och Blimunda” och på Domenico Scarlattis cembalomusik. Mustonens mest anmärkningsvärda roller som skådesspelare har varit Prospero, Hippolyta och Titania samt Ida Aalberg och Aino Sibelius (Järvenpään teatteri) i en produktion som framfördes under Sibelius jubileumsår. Hon har även uppträtt på film som skådesspelare i kortfilmen ”Mutsis on SKS” (Suomen Kirjallisuudenseura). Inför Shakespeare 400 har hon tillsammans med litteraturvetaren Nely Keinänen och regissören-dramaturgen Johanna Freundlich skapat föreställningen ”Her Infinite Variety – Shakespeares kvinnor i ord och ton”. Produktionen har uppförts i Finland och i London. Det färskaste samarbetsprojektet har fått rubriken ”JOUEZ! – Molièren matkassa”. I den förenas Molières färgstarka scenpersonligheter med epokens franska musik till en musikteatralisk helhet.Sedan 2012 är hon konstnärlig ledare för sin egen festival Heinola Residence. Elina Mustonen fick Pro Musica priset år 2013 och 2017  tilldelades hon en konstnärsprofessur.